Dat wat we eten invloed heeft op hoe stralend en jeugdig onze huid eruit ziet, weten de meesten van ons inmiddels wel. Maar wist je dat bepaalde producten ook een natuurlijke zonbeschermer zijn? Een vervanger van zonnebrand is het niet, maar het kan de zonschade aan je huid zeker nog meer verminderen. Eet onderstaande voedingsmiddelen dus lekker veel wanneer je de zon in gaat!

1.      Watermeloen

Verantwoordelijk is hier het stofje lycopeen; een sterke antioxidant en tevens verantwoordelijk voor de rode kleur. Heerlijk als summer snack met wat verse munt en wat druppeltjes limoensap.

2.      Tomaat

Ook vanwege lycopeen wat trouwens beter geabsorbeerd wordt door je lijf in combinatie met vet. Besprenkel je tomaatjes dus lekker met wat olijfolie.

3.      Paprika

Een hele rode paprika is effectief tegen een verbrande huid en ontstekingen. Lekker door bijvoorbeeld een spinaziesalade.

4.      Granaatappel

De polyfenolen in de granaatappelpitjes beschermen de huid tegen de vrije radicalen in UVA en UVB straling. Ook verstreken ze de werking van zonnebrandcrème en beschermen ze je tegen hyperpigmentatie. Lekker als snack, in een waterkerssalade of door je smoothie. Door de hele pitjes te gebruiken (ipv alleen het sap), krijg je ook nog goede vezels binnen die zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

5.      Vette vis, zoals zalm, tonijn en makreel

De omega-3 vetten in vis beperken ontstekingen als gevolg van teveel UVB straling. Ook zorgen ze ervoor dat bepaalde, door UV straling verwekte, collageen vretende enzymen niet vrijkomen, zodat de kans op rimpels vermindert. Eet minimaal 2x per week een heerlijk visje met veel groene groente.

Ook erg goed zijn:

6.      Walnoten en lijnzaad

7.      Citrusvruchten, zoals grapefruit

8.      Groene thee

9.      Donkere bladgroenten

10.    Pure chocolade

Natuurlijk heeft die heerlijke, warme bol aan de strakblauwe hemel niet alleen maar nadelen. De zon is onze belangrijkste bron van vitamine D en dit houdt ons happy & healthy. Het verwekt endorfines (geluksstofjes), draagt bij aan een sterk immuunsysteem, zorgt voor sterke botten, kan de bloeddruk verlagen, helpt tegen hart- en vaatziekten en verbetert de spierfunctie. De zon kan dus zeker je grote vriend blijven, maar wees verstandig: smeer je goed in, draag een hippe hoed en eet lekker veel van bovenstaande voedingsmiddelen om zonneschade te beperken.

48413764714758535_fvXm6v5S_c_large

Enjoy the SUMMER/SUN!

Deze blog is ook te lezen op www.vivonline.nl.