Voor de online rubriek “5 gezonde vragen aan …” van Margriet beantwoordde ik 5 vragen over gezondheid. Zie hier.

Hoe ziet volgens jou een gezonde leefstijl eruit? Waarmee kun je het beste beginnen?

“Ik geloof erin dat je op verschillende manieren aan je lichaam moet werken om fit en gezond te blijven. Dat heb ik zelf ervaren en dat motiveert mij om als healthcoach anderen te helpen. Alleen sporten is niet genoeg. Het gaat om de heilige driehoek van gezonde voeding, de juiste beweging en voldoende ontspanning. Stress is bijvoorbeeld heel slecht voor je lichaam. Bij langdurige stress maak je te veel cortisol aan, waardoor je bijnieren uitgeput raken en allerlei lichamelijke klachten kunnen ontstaan, zoals huidontstekingen of een burn-out. Mijn advies: gooi niet rigoureus het roer om, maar probeer goede dingen toe te voegen aan je leven. Ga bijvoorbeeld op de fiets naar je werk en probeer elke dag gezond te koken. Ik zweer bij de 80-20-regel: 80% van de week gezond, 20% waar je zin in hebt. Op deze manier houd je het vol en met af en toe zondigen is niks mis.”

Wat kan een gezonde leefstijl doen voor je lichaam?

“Wanneer je gezonder en bewuster gaat leven, zul je merken dat je meer energie hebt, je huid meer straalt en je minder last hebt van klachten en kwaaltjes als darmproblemen, slaapproblemen, een verstopte neus, menstruatieproblemen of huidklachten. Wanneer je puur en onbewerkt eet, genoeg beweegt en voldoende ontspant, zul je ook vanzelf je ideale gewicht bereiken én behouden.”

Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe leefstijl goed vol te houden is? Ook in combinatie met gezin en werk?

“Gezond leven betekent goed plannen. Haal in het weekend verse groentes in huis als je doordeweeks geen boodschappen kunt doen. Neem gezonde tussendoortjes mee naar je werk zoals een zakje ongebrande noten of rauwkost om te voorkomen dat je gaat snacken en plan je sport- en relaxavondjes. Weet je wat ook heel slecht is? Koffie uit de automaat op het werk. Het is puur suikerwater wat daar uit komt. Drink bijvoorbeeld liever thee of haal ergens goede koffie. Door goede dingen toe te voegen aan je leven, worden de slechte vanzelf minder. Gezond eten en voldoende bewegen moeten onderdeel worden van je dagelijkse leven, dat is de enige manier om het op de lange duur vol te houden. In streng lijnen geloof ik dan ook niet. Op een dag gaat het dan toch weer mis.”

Je bent ook hormoontrainer. Welke voeding raad jij vrouwen in de overgang aan om de hormonen in balans te houden?

“Ik werk met De Hormoonfactor-methode van Ralph Moorman. Veel gezondheidsklachten ontstaan doordat onze hormonen niet in balans zijn. Bij vrouwen in de overgang zijn de oestrogeen- en progesteronlevels uit balans. Om te waken voor oestrogeendominantie is het belangrijk zo min mogelijk suiker binnen te krijgen. Leer dus suikerschuilnamen kennen. Eet verder zo puur en onbewerkt mogelijk en beperk stress zo veel mogelijk. Superfood maca is goed voor de hormoonbalans en ook soja is gunstig voor vrouwen in de overgang. Vrouwen die nog niet in de overgang zijn (en mannen) kunnen soja beter zo veel mogelijk beperken.”

Welke sporten zorgen ervoor dat je snel fit wordt én snel vet verbrand?

“Krachttraining is de sleutel als het gaat om vetverbranding en snel in shape komen. Probeer twee tot drie keer per week aan krachttraining te doen of een HIIT (high intensity interval training) lesje te pakken, zoals Gladiator of Bootcamp. Beperk cardiotraining tot twee keer per week en als je het doet, doe dan een intervaltraining van maximaal 45 minuten. En bedenk: abs are made in the kitchen! Met voeding bereik je 70-80% van je resultaat.”

Over Evelien Blom
Evelien Blom (1985) is een echte health lover! In 2008 kreeg ze te maken met voedselintoleranties, waardoor ze veel is gaan lezen over voeding. Hoe meer ze las, hoe interessanter ze het allemaal begon te vinden. Ze besloot een opleiding te volgen tot voedingscoach en trainer Hormoonfactor. In mei 2013 heeft ze PURE Health Coaching opgericht. Naast het begeleiden van mensen naar een gezonde(re) leefstijl vindt ze het erg leuk om te schrijven over onderwerpen met betrekking tot voeding, sport en mind en dat doet ze onder andere voor Viv Online, De Hormoonfactor en Talkies Magazine.

5c7rkyo67o4w_md