Heb je een rotmoment in je leven? Zit je even niet lekker in je vel? Heb je last van negatieve gedachten?

Maak dan nu de keuze om je negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten. Dit is niet voor iedereen even gemakkelijk, daarom hier 9 tips:

1. Positiviteit is een keuze

Wees je hier steeds van bewust. De keuze en zet is aan jou.

2. Beantwoord onderstaande vragen en zie de oplossing

3. Gedachten overkomen je niet, je creëert ze

Je bent niet je gedachten. Je gedachten creëer je en kan je dus omzetten naar andere gedachten. Probeer niet te doemdenken, maar lessen en kansen te zien. Accepteer situaties zoals ze zijn (als je er niks aan kan veranderen), want: acceptatie is verlichting. Je kunt jezelf aardig voor de gek houden met gedachten; niet fijn met negatieve gedachten, wel fijn met positieve gedachten. En positief overdrijven mag soms best een beetje 😉

4. Probeer de les en positieve punten van een negatief iets in te zien

Elke gebeurtenis gebeurt om een reden. Soms is de les direct zichtbaar, soms pas jaren later. Los van geduld en het vertrouwen hebben dat dingen echt weer goed gaan komen en waarschijnlijk zelfs beter worden, kun je ook proberen om direct de les of positieve zaken van een negatieve gebeurtenis in te zien. Wat ook helpt is om te denken dat als die ene kans je niet gegund is, dit een reden heeft, er ligt namelijk een betere optie voor je in het verschiet.

5. Neem niet alles te serieus en maak niet alles groter dan het is

Overdrijf niet. Maak dingen niet erger dan dat ze zijn. Probeer met een helicopter view naar het probleem te kijken. Welke 1, 2, 3 zaken spelen er. Ga je er dood van? Is het na een nachtje slapen nog steeds zo erg? Is iets werkelijk jouw probleem, of dat van een ander? Trek je dingen niet persoonlijk aan. Wat zou je een vriend/vriendin adviseren in dezelfde situatie? Heb je alle kanten van het verhaal gehoord en begrepen?

6. Positiviteit trekt positiviteit aan, negativiteit trekt negativiteit aan

Just true. Een sneeuwbaleffect.

7. Deel je leven anders in en stel prioriteiten

Hoe meer stress je ervaart, hoe makkelijker negatieve gedachten ontstaan. Probeer de stressbronnen in je leven aan te pakken en meer tijd voor jezelf vrij te maken. Kan je misschien parttime gaan werken (ik ben bijvoorbeeld 4×9 gaan werken, waardoor ik 1 dag in de week heerlijk kan uitslapen en tijd heb voor mijn hobbies)? Leer ”nee” te zeggen tegen dingen/mensen waar je geen zin in hebt of die op dat moment geen prioriteit zijn. Plan minder sociale verplichtingen en meer me-time in. Neem afstand van mensen waar je (permanent) niet blij van wordt en die je energie kosten ipv geven.

8. Reminder: positief denken!

Herinner jezelf eraan om steeds positief te denken. Hang een leuke smiley of mooie quote op de koelkast of kies een vrolijke achtergrond op je telefoon en bureaublad.

9. Als je ergens niet blij mee bent, doe er wat aan

Jij bent de regisseur van je eigen leven! De balen van je baan? Ga solliciteren! Passen jij en je partner of vrienden niet (meer) bij elkaar? Doe er wat aan. Your happiness is in your hands!

Veel succes!