Een holistische visie

Optimale gezondheid betekent voor mij bewustzijn en balans op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak en daarom sta ik voor een holistische benadering. Optimale gezondheid is zoveel meer dan niet-ziek zijn. Je wilt energie hebben op verschillende vlakken met als resultaat een goed werkend lichaam, rust in je hoofd, fijne sociale contacten en bezigheden waarin je je talenten en waarden benut.

Mijn sleutelwoord is synergie. Synergie tussen de 3 pijlers voeding, beweging en ontspanning voor zowel body, mind als soul. In deze holy triangle geloof ik, mede vanuit eigen ervaring, heilig en deze elementen komen aan bod wanneer we kijken naar jouw persoonlijke situatie.

Voeding & Suppletie

Ik deel graag mijn kennis en inzichten over gezonde voeding en suppletie en het effect hiervan op lichaam en geest. Ieder lichaam is anders, dus we gaan samen kijken wat jouw lijf nodig heeft. Het doel is om je lichaam weer optimaal te laten functioneren en zo het zelfhelend vermogen te (her)activeren. Een gezond gewicht, mooie bloedwaarden (denk aan cholesterol, bloedsuiker, bloeddruk, hormonen, vitamines en mineralen) en een goede orgaanwerking volgen dan vanzelf. Ik help je de juiste keuzes te maken in de supermarkt en laat je ontdekken waar jouw lijf om vraagt en wat het nodig heeft. Je hoeft vaak niet minder te eten (soms zelfs meer), maar anders en bewuster. Als jij dingen eet waarvan je weet dat ze niet goed voor je zijn of stelselmatig te veel eet, is daar een patroon in te vinden wat we kunnen doorbreken. In de basis ga je zo vers en onbewerkt mogelijk eten en drinken. Met uiteraard ruimte voor jouw guilty pleasures… it’s all about balance!

Je krijgt inzicht in:

  • Wat je eet
  • Waarom je eet
  • Of je je lichaam en geest / hersenen vult of voedt
  • Of je je lichaam en geest / hersenen zwakker of sterker maakt

Beweging & Training

Dat bewegen voor iedereen belangrijk is, weten we allemaal. Echter, de soort beweging (of liever gezegd training) die je kiest, bepaalt je resultaat. Over het algemeen geldt dat kort en intensief trainen het meest effectief is om vet te verliezen en je hormonen in balans te brengen. Mensen met bijvoorbeeld een burn-out, blessures of gewrichtsklachten hebben vaak een heel ander (eerste) doel. Hier dient de bewegingsvorm op aangepast te worden. Wederom maatwerk dus. Naast je lichaam heeft ook je mind baat bij training, bijvoorbeeld in de vorm van meditatie en een positieve mindset. Word je bewust van de mind-body connectie.

Ontspanning & Stressmanagement

Velen van ons zijn zijn druk, druk, druk en bezwijken zo langzamerhand onder de toenemende technologie en prikkels. Een beetje druk en stress is goed en helpt je optimaal te presteren. Wanneer stress echter chronisch wordt, gaat dit ken koste van je gezondheid en geluksgevoel. Het goed leren ontspannen en opschonen van zowel je lichaam als geest / hersenen is essentieel om in shape te blijven en letterlijk en figuurlijk lekker in je vel te zitten. Het stresshormoon cortisol zorgt voor onder andere spierafbraak, vetopslag en verschillende fysieke en mentale klachten; zaak dus om dit hormoon te balanceren. Samen kijken we naar onderstaande zaken. Ik help je graag aan inzicht, overzicht en tools.

  • Hersenwerking (o.a. neurowetenschap en sensitiviteit)
  • Interne en externe stressoren (fysiek, mentaal, uit de omgeving/potjes/medicatie)
  • De alarmsignalen van jouw lichaam
  • Energie- en aandachtsmanagement
  • Balans ratio en intuïtie
  • Mindset (5G: gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag, gevolg)
  • Prioriteiten, grenzen en focus
  • Waarden, behoeften en dromen
  • Rust en recovery
  • Zelfzorg: -kennis, -acceptatie, -waardering, -vertrouwen, -realisatie en -liefde

Hormoonbalans

Naast voedingsdeskundige ben ik gediplomeerd Trainer Hormoonfactor.

Hormonen spelen een enorm belangrijke rol als het gaat om o.a. afvallen, fit en energiek zijn, een mooie huid, vruchtbaarheid en libido, lekker in je vel zitten en vitaal blijven. Een hormonale disbalans kan bijvoorbeeld ontstaan door talloze lijnpogingen, een verkeerd voedingspatroon, te vaak en te lang trainen en/of langdurige stress. Dit zorgt voor allerlei vage en minder vage klachten zoals onderaan deze pagina genoemd.

Het mooie is dat je zelf in staat bent om je hormonen weer in balans te brengen door veranderingen aan te brengen in je:

  • Voeding
  • Training
  • Stressmanagement

Doormiddel van bewustwording en het in balans brengen van je hormonen kunnen veel klachten gedeeltelijk of zelfs in het geheel verdwijnen. In mijn adviezen zal ik dit aspect dan ook altijd meenemen.

Als je hormonen in balans zijn:

  • Zijn honger en verzadiging beter in balans
  • Is het energieverbruik van je lichaam in rust (basaalmetabolisme) optimaal
  • Zal je lichaam makkelijker een gezond vetpercentage waarborgen
  • Zal je volop energie hebben
  • Zullen (vage) fysieke en mentale klachten verdwijnen / verminderen en kun je soms zelfs stoppen met medicatie

Veel voorkomende klachten waarbij De Hormoonfactor succesvol is:

Algemene klachten: aankomen, afvallen, allergieën en voedselintoleranties, buikpijn, burn-out / bijnieruitputting, candida en andere schimmelinfecties, cellulite, prikkelbare darm syndroom (PDS), depressie, endometriose, galblaasproblemen, gastritis, gewrichtsklachten, hart- en vaatziekten, hoge en lage bloeddruk, hoofdpijn en migraine, hooikoorts, huidproblemen (zoals psoriasis, acne, eczeem, rosacea), koolhydraatverslaving, libido- en erectieproblemen, mannelijke kaalheid, menstruatieproblemen (zoals PMS en PCOS), ontstekingen, osteoporose, overgangsklachten, slaapproblemen, spierziekten, stemmingswisselingen, stress, suikerverslaving, tandvleesproblemen, vermoeidheidsklachten / gebrek aan energie, vruchtbaarheids- en zwangerschapsproblemen

Hormoon specifieke klachten: insuline, schildklierhormoon, testosteron, oestrogeen,  progesteron, groeihormoon, DHEA, cortisol, melatonine en andere minder dominante hormonen en neurotransmitters

Auto-immuunziektes: addison, bechterew, coeliakie, crohn, diabetes, graves, hashimoto, reumatoïde artritis, sarcoïdose, etc.