Stress & burn-out

Een burn-out is een gezonde reactie op een ongezonde leef-, denk- en werkstijl. Je hebt te lang, bewust of onbewust, de signalen van je lichaam genegeerd en je gevoelens en emoties onderdrukt, omdat je een bepaald plaatje of een bepaalde verwachting hoger waardeerde dan je eigen innerlijke evenwicht. Te lang hebben je denken en doen de overhand gehad en had je te weinig aandacht voor je eigen lichaam, gevoelens, emoties, behoeften en ontspanning. Een structurele disbalans kan leiden tot burn-out.

Bij een burn-out zijn je hormonale en neurologische systeem compleet van slag; je hebt allerlei fysieke en mentale klachten, bent intens moe en hebt een overprikkeld systeem. Je hebt de rode lampjes op je dashboard niet serieus genomen. Je lijf en hoofd trekken nu radicaal aan de bel, thank God.

Herstel

Om gezond te zijn, dienen lichaam, geest en ziel in balans te zijn. Wat doe je bij een enkelblessure? Juist, rust nemen en daarna langzaamaan weer belasten en trainen. En bij de zoveelste blessure neem je tevens de stand van je voeten en/of manier van lopen onder de loep. Je rent zodra de krukken het huis uit zijn in ieder geval niet meteen weer een marathon. Hetzelfde geldt bij een burn-out. Je gaat je body en mind tot rust brengen en leren hoe je je fysieke, mentale, emotionele en purpose batterij oplaadt en opgeladen houdt. Je gaat leren voelen, verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en kiezen voor wat goed is voor jou. De focus komt op jouw interne in plaats van externe wereld om zo weer terug te komen bij jezelf. Dit proces van persoonlijke ontwikkeling, bewustzijnstransformatie en gedragsverandering is topsport an sich, maar met sowieso een gouden medaille als resultaat.

Coaching en begeleiding

Wanneer je burn-out bent is het verstandig om een goede coach of therapeut in te schakelen die je kan begeleiden, adviseren en steunen gedurende dit proces. Ook wanneer je nog niet totaal opgebrand bent, maar wel al een tijdje fysieke en/of mentale stressklachten ervaart, is dit erg zinvol ter preventie. Voorkomen is immers fijner dan genezen. Ik ben zowel stress & burn-out coach als ervaringsdeskundige, dus ik begrijp jouw klachten en vragen als geen ander.

In mijn begeleiding is o.a. aandacht voor de volgende onderwerpen: begrip van de situatie vanuit de psychologie en neurowetenschap, de fases van een burn-out en tips en tools per fase, medische en hormonale status, bewustwording, gedragsverandering en self-care op fysiek / mentaal / emotioneel / purpose vlak, kernwaarden en talenten, eigenwaarde en zelfvertrouwen, steun omgeving, contact met werkgever, huis- en bedrijfsarts, mogelijke therapieën, duurzame inzetbaarheid en reïntegratie.

Enerzijds dus een stukje theorie, aangezien dit voor veel mensen helpend is voor het begrip en de aanvaarding van de situatie. Anderzijds veel aandacht voor het leren voelen, energie- / prikkelmanagement en gedragsverandering. Gevoel wil namelijk gevoeld worden in plaats van begrepen, geanalyseerd of opgelost. Zolang niet gevoeld wordt, wordt het niet beter.

Vertrouw je burn-out maar, het weet waar het mee bezig is.

Neem voor meer informatie of een gratis en vrijblijvend intakegesprek contact op via info@purehealthcoaching.nl.