Voor Viv Online & Wendy Online interviewde ik internationaal tophockeyster en schrijfster Ellen Hoog (29). Momenteel leeft ze toe naar alweer haar 3e Olympische Spelen volgend jaar in Rio en tussendoor schrijft ze nog even een boek wat in september in de winkels ligt. Het kan niet anders dan dat ze zelf “in perfecte conditie” is, de titel van de aankomende health bijbel. Lees hier alles over haar eetgewoonten en visie op gezondheid.

De koelkast

Mijn koelkast is altijd gevuld. Wat er standaard in ligt zijn amandelmelk, eieren, humus, een grote fles water en in de zomer aardbeien. Daarnaast heb ik altijd heel veel groente in huis, m’n groentelade zit volgepropt. Cola heb ik nooit in huis, wel altijd een fles wijn voor mijn visite.

Van huis uit

Thuis als kind aten we in de basis heel gezond; genoeg groente en fruit en gevarieerd. We aten geen wit brood en amper snoep en chips. Met de kennis die ik nu heb zijn er een aantal dingen veranderd. Ik eet nu bijvoorbeeld havermout in plaats van brood als ontbijt en ik drink geen koemelk meer.

Blessure als trigger

Vanuit het NOC*NSF krijgen we als Nederlands hockeyteam goede begeleiding en komt er af en toe een sportdiëtist langs. Uiteindelijk is gezond leven je eigen verantwoordelijkheid. Bij mij is er een knop omgegaan toen ik geblesseerd raakte en mijn fysio mij wees op de invloed van voeding op spieren. Ik ben me hier in gaan verdiepen en heb ervaren dat gezond en puur eten zorgt voor een fit en energiek gevoel. Ook werd ik minder blessuregevoelig en viel ik wat af, zodat ik een optimaler vetpercentage kreeg. Ik laat mij inspireren door veel verschillende mensen, van vriendinnen die een boek hebben gelezen tot aan andere topsporters. Stap voor stap heb ik kleine veranderingen doorgevoerd en nu wil ik nooit meer terug. Gezond eten is zo fijn en lekker!

Boodschappen en koken

Boodschappen doe ik altijd bij de EkoPlaza bij mij om de hoek. Ze hebben er goede spullen en het meeste is biologisch. Wanneer ik de tijd heb vind ik het heerlijk om uren in de keuken te staan, maar wanneer ik ’s avonds laat thuis kom kan ik het ook lekker vinden om iets te halen bij bijvoorbeeld SLA. Ik eet ook regelmatig op de club.

Eiwitten, vetten én koolhydraten

Ik eet 4 en het liefst 5 keer per dag. Aangezien ik zo’n 8 a 9 keer per week train is het belangrijk om genoeg te eten en alle voedingsstoffen binnen te krijgen, dus ook koolhydraten. Ik heb wel eens een periode geprobeerd om minder koolhydraten te nemen, maar dit kwam mijn prestaties niet ten goede. Als ontbijt neem ik vaak havermout of chiazaad met amandelmelk. In het weekend vind ik het leuk om gezonde pannenkoekjes te maken of een lekkere shake. Als lunch eet ik bijvoorbeeld een salade met kikkererwten en veel groente. Voor de training eet ik bijvoorbeeld een banaan of een sportreep met noten, deze geven snel energie af. Na de training probeer ik zo eiwitrijk mogelijk te eten om mijn spieren weer te laten herstellen.

Guilty pleasure

De appeltaart van mijn moeder kan ik niet weerstaan. En ik ben dol op pizza, dus die eet ik zo af en toe zeker!

Niet lekker

Witlof. Vreselijke smaak. Vroeger moest ik het wel eens eten van mijn moeder en dan was het echt huilen geblazen.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Ik ben 1,65 meter lang en weeg 54 kilo. Ik doe veel aan krachttraining en spieren wegen meer dan vet, dus ik hecht niet veel waarde aan gewicht. Belangrijker vind ik de vetmetingen – het percentage mag niet te hoog, maar ook niet te laag liggen. Thuis heb ik geen weegschaal, de spiegel en kleding zeggen zoveel meer dan een getal op de weegschaal.

Genieten

Wat ik zonde vind is meiden die doorslaan in gezond eten en sporten. Uiteindelijk moet je er fitter door worden en niet zwakker, wat ik soms wel zie gebeuren. Naar mijn idee is gezond leven geen trend meer, maar echt een onderdeel van onze maatschappij. Dit vind ik een goede ontwikkeling. Het leven moet alleen wel leuk blijven, je moet blijven genieten! Te veel van iets is nooit goed, balans is key.

Million dollar tip

Je kan heel gezond eten en niet sporten of andersom, maar de combinatie van deze twee is de sleutel naar een fitter gevoel en meer energie. Belangrijk is dat je blijft luisteren naar je eigen lichaam en dat je stapje voor stapje vooruit gaat. Bouw je nieuwe leefstijl rustig op en verleg langzaamaan je grenzen om blessures te voorkomen. Een combinatie van interval cardiotraining en krachttraining is ideaal, maar het belangrijkste is dat je iets doet wat je leuk vindt, anders houd je het niet vol.

80-20

Ik ben het helemaal eens met het 80-20 principe en leeft zelf ook zo. In de basis gezond eten en lekker sporten en af en toe zondigen. Zelf kan ik enorm genieten van een stukje pure chocolade, zelfgemaakte popcorn of humus op speltcrackers of rauwkost.

Benieuwd naar Ellen’s aankomende boek “In perfecte conditie” en haar ambities na de topsport? Lees het hier.