Als recruiter in het bedrijfsleven en health coach in één ben ik natuurlijk enorm geïnteresseerd in het thema werkgeluk. Maar wat is dit eigenlijk? Hoe zorg je ervoor dat je weer fluitend naar je werk gaat? En waarom is het belangrijk om als bedrijf zijnde te focussen op het werkgeluk van medewerkers, en hoe doe je dat dan? In een notendop:

Wat is werkgeluk?

In de kern is werkgeluk het gelukkige gevoel wat je hebt op het werk wanneer je weet wie je bent, wat je energie geeft en waar je goed in bent en wanneer dit matcht met de werkzaamheden die je uitvoert en gerespecteerd en gewaardeerd wordt door de werkomgeving.

Onze maatschappij verandert met de dag en zal de komende jaren niet rustiger of voorspelbaarder worden. Om die reden is het zo immens belangrijk om authentiek te kunnen en durven zijn. Om de rust en voldoening te kunnen vinden in jezelf.

Hoe word je happy @ work?

  • Probeer je talent boven tafel te krijgen en maak dit talent een groot onderdeel van je baan.
  • Probeer je passie boven tafel te krijgen en kijk of je hier iets mee kunt binnen het bedrijf waarvoor je werkt.
  • Zorg goed voor jezelf, door bijvoorbeeld een gezonde lunch te nuttigen, af en toe even achter je computer weg te gaan en assertief te zijn wanneer dat nodig is. Als jij lekker in je vel zit, ben je veel meer eigenaar van je job en dat geeft een goed gevoel.

Waarom wil je als bedrijf zijnde je medewerkers happy laten zijn?

Oké, mooie quote. Maar waarom zou je dat willen? Well, ik kan het niet mooier verwoorden dan Richard Branson ooit deed:

Blije medewerkers = blije kanten = blije omzet. Zo simpel is het.

Blije medewerkers zijn ook loyale medewerkers. En die zijn in deze tijden van war for talent goud waard! Daarbij blijken ze minder vaak ziek, beter samen te werken, en creatiever en innovatiever te zijn.

Wat kan je als bedrijf zijnde doen om medewerkers happy te laten zijn?

Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 69% van alle werknemers harder zouden werken als ze wat meer erkenning zouden krijgen; ze willen gezien worden en zich welkom voelen. Ze willen hun talenten benutten en ontwikkelen, een purpose hebben, vertrouwen krijgen en zich veilig voelen. Veilig voelen om 100% zichzelf te kunnen zijn.

Dus:

  • Stimuleer je medewerkers authentiek te zijn. Leer ze zichzelf kennen en sta ze toe zichzelf te zijn. Dit raakt direct het thema inclusiviteit, wat bij veel bedrijven hoog op de agenda staat.
  • Zet je medewerkers in hun kracht.
  • Geef je medewerkers erkenning, waardering en vertrouwen.
  • Investeer in de ontwikkeling van je medewerkers. Zowel op persoonlijk als inhoudelijk vlak.
  • Werk, samen met je medewerkers, aan een gezamenlijke purpose.
  • Zorg voor een fantastische Employee Experience en betrek je medewerkers in dit proces voor feedback omtrent behoeften.
  • Breng gevoel en emotie terug naar de werkvloer. Die personal touch, dat persoonlijke whow-moment zijn key. En laat dit laatste punt nou net heel weinig geld en moeite kosten.

Graag eens verder sparren? Stuur me gerust een berichtje!