We kennen allemaal het gezegde ‘’Listen to your gut.’’ En hoewel dit advies meestal doelt op je intuïtie, zou het ook letterlijk moeten gelden voor onze spijsvertering. De gezondheid van je darmen heeft namelijk een directe link met je overall well-being. Met andere woorden: je darmen zijn het epicentrum van jouw mentale en fysieke gezondheid. Ben je op zoek naar een sterker immuunsysteem, soepele stoelgang, heldere focus en een schone en stralende huid? Focus dan op het herstellen en versterken van je darmstelsel.

It’s all about balance

In onze darmen leven triljoenen bacteriën die van onschatbare waarde zijn bij het verteren van ons voedsel, het opnemen van voedingsstoffen, vitamines en mineralen en het tegengaan van ziektes. Feitelijk leven er in alleen ons darmstelsel 10 keer meer bacteriën dan is de totale rest van ons lichaam en deze kleine jongens zijn superbelangrijk en geheel afhankelijk van ons. Alles wat wij dagelijks eten, drinken en denken beïnvloedt onze darmflora en dus kunnen onze dagelijkse keuzes deze triljoenen bacteriën helpen of hinderen. De perfecte darmflora bestaat voor 80-85% uit goede bacteriën en voor 15-20% uit slechte bacteriën. Je voelt je super, je lichaam is sterk, je bent nauwelijks ziek, je energie is constant, je poept als een koning, het leven is goed. Je zou denken dat wanneer je darmflora niet in balans is, je klachten krijgt met betrekking tot je buik en spijsvertering. Dit kan, maar het merendeel van de klachten die het gevolg zijn van een uitgebalanceerde darmflora of lekkende darm, ook wel leaky gut genaamd, uiten zich op een hele andere manier. Denk aan hartkwalen, depressie, eczeem, psoriasis, acne, rosacea, allergieën, constipatie, hoofdpijn, obesitas, astma, diabetes en andere auto-immuunziektes. Niet voor niks worden je darmen je tweede paar hersenen genoemd en hebben je darmen en hersenen een sterke wisselwerking met elkaar. Stress en woede hebben bijvoorbeeld een dramatisch effect op je darmwerking en een disbalans in je darmen heeft een sterk effect op je mood en emoties. Serotonine, het hormoon wat verantwoordelijk is voor onder andere slaap en depressie, wordt bijvoorbeeld aangemaakt in je darmen. Alles staat met elkaar in verbinding en helaas zijn er maar een paar artsen die tegenwoordig de link leggen tussen depressiviteit of acne, om maar 2 van de vele symptomen te noemen, en een verstoorde darmflora.

Healthy gut, healthy you

Waar het aankomt op schoonheid, is niks zo vervelend als een onzuivere huid of chronische huidproblemen. Je huid is bijna letterlijk een weerspiegeling van je ziel. En darmen. Voordat je aan de door je dermatoloog voorgeschreven pillen gaat, probeer alsjeblieft eerst je darmflora aan te pakken, om erger leed te voorkomen. Ook dure crèmes en peelings zijn leuk voor een schitterend korte termijn effect, maar een echt mooie huid komt toch echt van binnenuit. Belangrijk hier, voor een gave en stralende huid, is het voorkomen van zowel een lekkende darm als lekkende huid. Bij een lekkende darm is de dunne darm zodanig beschadigd dat hij niet meer in staat is om de slechte stoffen door te sluizen naar de dikke darm, die er vervolgens voor zorgt dat ongewenste stoffen je lichaam verlaten via de ontlasting. In plaats daarvan komen de slechte stoffen in je bloedbaan terecht en veroorzaken zo allerlei ontstekingen in je lichaam en/of op je huid. Naast een lekkende darm, wil je ook een lekkende huid voorkomen. Stress en darmontstekingen kunnen een lekkende huid veroorzaken, wat resulteert in een verminderde afweerfunctie van de huid met ontstekingen tot gevolg. Resumé: als je een natuurlijk mooie huid wilt, begin dan van binnenuit in plaats van met giftige medicijnen. Wat je voor jezelf na moet gaan is of je je darm enkel hoeft te versterken of eerst ook helen. Mocht je tot voor kort een ontsteking of parasiet gehad hebben, heeft het geen zin je darmflora te versterken met probiotica, want dit lekt linea recta door je doorlaatbare dunne darm en kan symptomen zelfs verergeren. Ga eens langs bij een deskundige op darmgebied, het liefst binnen het homeopathische circuit of de natuurlijke geneeskunde, laat je darmflora en ontlasting onderzoeken en vind de echte oorzaak van je symptomen.

Healthy gut lifestyle

Wat kun je zelf nu doen waar het gaat om het optimaliseren van je darmflora, zodat vage klachten verdwijnen en je huid zal stralen als nooit tevoren? De oplossing ligt hem voor het grootste deel in voeding, maar beweging en stressmanagement spelen ook zeker een rol. Qua voeding doe je er goed aan fast-food, cafeïne, alcohol en bewerkte en suikerrijke voedingsmiddelen zo veel mogelijk te beperken. Ga ook na of je een allergie of intolerantie hebt voor bepaalde voedingsmiddelen, daar deze belangrijke veroorzakers zijn van een leaky gut. Het weglaten van junk food, zuivel en gluten zal in veel gevallen resulteren in een vermindering van klachten. Een goede probiotica doet voor iedereen wonderen, met name na een antibioticakuur. Net als gefermenteerde voedingsmiddelen als kefir, yoghurt, zuurkool en miso. Tevens zijn zoete aardappel, bananen en artisjokken erg goed voor de groei van goede bacteriën. Stressbeperking is meestal niet het eerste waar je aan denkt bij het gezonder maken van je darmen. Toch zorgt stress ervoor dat je spijsvertering op een lager pitje gaat – je zou immers energie moeten bewaren om te kunnen vechten of vluchten. In het ergste geval levert langdurige stress je een uitgeputte bijnier op, waardoor het ontstekingsremmende hormoon cortisol niet meer voldoende aangemaakt wordt, met ontstekingen als gevolg. En dat is het laatste wat we willen…

Keep up the ‘gut’ work!

Kader 1: Quote

‘’All disease begins in the gut.’’

Kader 2: Quote

‘’Your mental health affects your gut health (and vice versa).’’

Kader 3: DOEN

  • Neem een probiotica supplement
  • Kies voeding rijk aan goede bacteriën
  • Eet regelmatig, maar niet constant
  • Drink voldoende water
  • Eet vezelrijk

Kader 4: LATEN

  • Voeding rijk aan suiker
  • Bewerkte voeding
  • Stress
  • Antibiotica
  • Anticonceptiepil