In mijn werk als recruiter bespreek ik vaak uitkomsten van persoonlijkheidstesten. Natuurlijk heb ik deze zelf ook wel eens gemaakt en ik weet het nog goed en het verbaasde me niks: mijn score op “behoefte aan persoonlijke organisatie” was een 10 (op een schaal van 1-10).

Met andere woorden: ik houd ervan als zaken opgeruimd en geordend zijn. Nog net niet op grootte en kleur, maar wel alles heeft zo z’n plekje en niks geeft me meer rust dan een opgeruimd huis en geordend beeldscherm met daarop een aantal folders met subfolders.

Heb jij van nature nou iets minder die behoefte, maar zou een iets georganiseerder leven je wel helpen? Hier 10 tips!

1. Schrijf dingen op

We kennen allemaal wel iemand die elke verjaardag onthoudt en kaartjes verstuurt voor bijzondere gebeurtenissen. Dit is geen magie en geen kwestie van onthouden. Proberen dingen te onthouden, maakt je geen georganiseerder mens. Dingen opschrijven wel. Hoe? Wat je fijn vindt; pen en papier, op je computer, in je telefoon. Wat? Alles wat je niet wilt vergeten, maar ook niet on top of mind wilt houden; een boodschappenlijst, wishlist, to-do list, belangrijke data, etc.

2. Maak overzichten en stel deadlines

Ongeorganiseerde mensen vinden vaak niet de tijd en ruimte om zaken voor elkaar te boksen. Georganiseerde mensen verspillen weinig tot geen tijd. Ze herkennen dat organisatie hand in hand gaat met productiviteit. Ze houden een agenda of weekoverzicht bij en stellen doelen en deadlines. En het belangrijkste: ze houden zich hieraan. Natuurlijk moet je de boel niet tot de nok toe volplannen – ruimte houden voor spontaniteit en ontspanning is erg belangrijk.

3. Stel niet uit

Hoe langer je wacht iets op te pakken, hoe lastiger het vaak wordt om iets af te ronden. Als je minder stress in je leven wilt, organiseer een en ander dan zo snel als je kan. Met elke streep door de punten op je to-do list valt er (weer) een last van je schouders. Hoe heerlijk is dat!

4. Geef alles een plek

Het is gemakkelijk om te verdwalen als je geen huis hebt. En zo geldt het ook voor spullen. Geef alles een vaste plek, schaf opruimboxen aan en label deze (let op: gebruik zo min mogelijk het woord ”diversen”). Het resultaat: nooit meer iets kwijt, overzicht en rust.

5. Ruim regelmatig op

Maak elke week tijd om op te ruimen. Van 1x per dag tot 1x per week. Een huis of kantoor ruimt zich (helaas) niet zelf op.

6. Bewaar alleen wat je nodig hebt

Meer spullen betekent meer rommel. Georganiseerde mensen behouden alleen wat ze echt nodig hebben en/of heel mooi vinden. Ze kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Heb je wel eens het idee dat je te weinig ruimte hebt voor al je spullen? In plaats van extra opbergruimte te willen, ga eens goed opruimen en doe dingen weg. Neem elke week een andere kamer/kast/doos te grazen. Zo blijft het leuk en wie weet krijg je de smaak wel te pakken; opruimen kan verslavend werken…

7. Weet waar spullen te doneren

Doe alles wat je kan om van zaken af te komen en ruimte te creëren. En weet waar je deze spullen naartoe kan brengen. Denk aan de recycle box, de Kringloop, de kledingcontainer, een vriendin of buurvrouw, etc. Het organiseren van een garage sale of het boeken van een stand op een rommel-/kledingmarkt is ook een idee, dan leveren je oude spullen ook nog wat op (en nee: je mag er geen dingen van terugkopen)!

8. Blijf weg bij koopjes

Georganiseerde mensen blijven verre weg van de uitverkoop. Laat je niet verleiden nieuwe dingen te kopen nu je net afstand hebt gedaan van onbelangrijke, oude, kapotte dingen met als doel meer ruimte te creëren en overzicht in je spullen te hebben. Schrijf op wat je écht nodig hebt en koop alleen datgene. Vind je iets echt heel gaaf, maar staat het niet op je lijstje, wacht dan een maand met kopen en kijk dan of je het nog steeds graag wilt hebben. Wees kritisch.

9. Delegeer verantwoordelijkheden

Een goed georganiseerd leven is niet overvol met verantwoordelijkheden, afspraken en deadlines. Het wordt steeds minder vol, omdat je zaken die stress veroorzaken er langzamerhand uitorganiseert. Alleen écht belangrijke zaken en prioriteiten staan nog op de planning. Hoe goed kan jij prioriteiten stellen en delegeren…?

10. Oefening baart kunst

Delegeer wat kan. Maak een overzicht en planning van wat er moet gebeuren. En start! Staying organized zal niet altijd van een leien dakje gaan, maar onthoud: hoe harder je werkt, hoe meer je (straks) kan genieten van je opgeruimde huis, werkruimte én hoofd!

Veel succes en plezier!

Clutter is nothing more than postponed decisions.

Rules-for-decluttering-1024x1024