Na haar zus Doutzen verovert nu ook zusje Rens langzaamaan Nederland met haar kennis over gezonde voeding en inspirerende foodblogs! Voor Viv Online mocht ik haar interviewen en graag deelt ze haar tips & tricks met ons. En daar zijn wij natuurlijk blij mee!!!

Live a happy & healthy life, is het motto van Viv Online. Wat versta jij onder een happy & healthy life?

Ik geloof heel erg dat de combinatie van gezonde voeding, voldoende beweging en ontspanning zorgt voor een fit en gelukkig leven. Ik noem het ook wel de holy triangle. Als coach zijnde merk ik dat deze lifestyle voor iedereen haalbaar is – happy & healthy word je niet van diëten, maar wel van het aanpassen van je voedingspatroon en lifestyle.

Waar komt jouw passie voor gezond eten vandaan?

Gezond eten is mij met de paplepel ingegoten. Mijn opa was de eerste biologische boer van Friesland, mijn oma kruidenvrouw en mijn moeder voedingsdeskundige. Tijdens mijn studieperiode in New York was er op de campus zo weinig gezond voedsel verkrijgbaar dat ik zelf allerlei dingen meenam. Mijn vrienden daar raakten hierdoor geïnspireerd en vonden dat ik hier iets mee moest gaan doen. Ik heb SPH gestudeerd met als doel mensen te kunnen helpen. 1+1=2. Terug in Nederland heb ik mij ingeschreven voor de opleiding tot voedingscoach en hormoontrainer en sinds een half jaartje begeleid ik nu zelf klanten op weg naar een gezonde levensstijl.

Wat is jouw ambitie?

Uiteindelijk wil ik een heel goede healthcoach worden door mij te blijven ontwikkelen en steeds bij te leren, zodat ik zelf steeds beter analyses kan doen bij klanten. Naast mijn eigen praktijkje en studies, ben ik ook bezig met mijn eerste boek waarin naast informatie over voeding en lekkere recepten ook aandacht is voor beweging en ontspanning. En wie weet over een tijd een eigen kookprogramma, dat lijkt me super! Maar de focus zal blijven liggen op coaching.

Hoe ziet jouw voedingsdagboekje eruit?

Ik eet gemiddeld zo’n 5 keer per dag, dus kleine beetjes om de paar uur. Vaak ontbijt ik met havermout of een groene smoothie en ik drink elke dag wel een groentesapje. Verder ben ik grote fan van quinoa, vooral in salades. Het liefst eet en drink ik zo veel mogelijk biologisch, dus het meeste maak ik zelf.

Hoe houd je je lichaam mooi in shape?

Naast gezond eten een combinatie van yoga, krachttraining en hardlopen, omdat ik dat zo lekker vind. Teveel hardlopen kan leiden tot bijnieruitputting vanwege de afgifte van het stresshormoon cortisol, dus ik houd het bij 1 keer per week. Gemiddeld sport ik 3 tot 4 keer per week.

Je bent laatst op yogaretraite geweest. Wat heb je hiervan geleerd?

De laatste tijd heb ik het erg druk met m’n bedrijfje en ik heb ervaren dat bewust ademhalen mij helpt om rustiger en ontspannen te worden. Daarnaast heb ik geleerd te leven in het hier en nu. Ik ben vaker aan yoga gaan doen, want ik krijg er veel energie voor terug en ik merk dat mijn lichaam er soepeler van wordt.

Wat zijn jouw guilty pleasures?

In de basis eet ik heel gezond, maar mentaal moet je soms ook een beetje gepleased worden. Af en toe zondigen is helemaal niet erg. Ik kan bijvoorbeeld intens genieten van een wijntje of stuk chocolade en dat geeft me daarna ook weer een boost om gezond te doen.

We hoorden dat je ook regelmatig voedingstips en lekkere snacks hebt voor je neefje Phyllon. Hoe denk jij dat ouders hun kids gezond kunnen laten en leren eten?

Ouders van tegenwoordig worden door de media zo gehersenspoeld qua wat goed zou zijn en niet. Het is niet zo moeilijk; probeer je kind zoveel mogelijk vers en puur voedsel te geven en laat het van kleins af aan zoveel mogelijk proeven, hier ontwikkelt het een brede smaak van. Mijn neefje Phyllon heeft van alles aangeboden gekregen en eet nu werkelijk alles. Hij is gek op vis! Geef je kleintje eens:

  • Een groene smoothie.
  • Wortel geprakt met venkel of een ander groenteprakje.
  • Havermout als ontbijt – dit kun je zo lekker maken als je zelf wilt met bijvoorbeeld Stevia en wat fruit.
  • Watermeloen (je kunt van fruit ook vrolijke, gezonde ijsjes maken!).
  • Avocado als snack.

Welke voedingstips kun je meegeven aan vrouwen die zwanger willen raken?

Probeer als je zwanger wilt raken eens superfood maca. Dit werkt libidoverhogend en is goed voor de hormoonbalans. Probeer verder zo gezond en puur mogelijk te eten en zo min mogelijk te stressen.

Heb je nog een gouden kids-proof snacktip?

Jazeker! De chocoballen. Ook helemaal favoriet bij Phyllon en zijn vriendjes! Ze zijn gezond en ook nog eens makkelijk om klaar te maken. Klik hier voor het recept.

Overige tips van Rens:

  • Leer voedingsetiketten lezen.
  • Eet zo puur en gevarieerd mogelijk (en hanteer dit ook voor je kids als je ze hebt).
  • Goed voorbeeld doet goed volgen – als ouders zelf iets niet lekker vinden, geven ze het vaak ook hun kids niet en dat is zonde.
  • Vermijd light producten, kant-en-klaar maaltijden en pakjes/zakjes.
  • Experimenteer en doe waar jij je goed bij voelt.