Overspannenheid en burn-out. Elk jaar nemen de aantallen van mensen met klachten toe. Dertigers, twintiger en zelfs tieners kampen met oververmoeidheidsklachten die zich zowel lichamelijk als psychisch en emotioneel kunnen uiten. We leven in een tijd waarin we de lat erg hoog leggen voor onszelf, zowel qua werk als privé. We staan continue aan, krijgen veel prikkels en ontspannen te weinig. De constante blootstelling aan ”het ideale plaatje” middels social media werkt irreële doelen in de hand. Accepteren dat het leven niet altijd leuk is en dat het bereiken van steeds weer nieuwe doelen niet gelukkiger maakt, zou ons veel gezonder en gelukkiger maken. Tevreden zijn met wat je hebt. Laat dat tegenwoordig nou net de grootste uitdaging van velen zijn.

Van de week kwam ik een filmpje tegen waarin Sanny Verhoeven spreekt met Albert Sonnevelt over o.a. de oorzaken van een burn-out.

Albert wist te vertellen dat Robert Lefever, een Engelse professor en arts, verkondigt dat er slechts 2 oorzaken zijn van een burn-out, te weten:

  • You are living a lie
  • You are a compulsive helper

Met andere woorden:

  • Je leeft je passie niet.

Je doet misschien alsof alles goed en mooi is, maar diep van binnen weet je dat bijv. je partner en/of baan niet bij je past. Je krijgt er geen energie van. Het kan ook zijn dat je zelf nog niet goed genoeg weet wie je bent en wat je wilt, wat bij je past, waar je écht blij van wordt, wat je kernwaarden en drijfveren zijn, welk gevoel je wilt ervaren. Ga, misschien wel met de hulp van een coach, op onderzoek uit.

  • Je bent teveel bezig met het je omgeving naar de zin te maken en vergeet hierbij ook goed voor jezelf te zorgen.

Probeer eens wat minder perfectionistisch, controlerend en/of planmatig te zijn, je niet overal verantwoordelijk voor te voelen en wat vaker nee te zeggen. Geloof in jezelf en zorg goed voor jezelf. Leer prioriteiten stellen en keuzes maken. Met name hoogsensitieve mensen krijgen erg veel binnen vanuit hun omgeving. Wanneer jij hoogsensitief bent, weet dan dat je niet overal iets mee hoeft. De dingen die echt belangrijk voor je zijn beklijven wel, laat de rest los. Lekker wandelen in de natuur of elke ochtend en avond een kleine meditatie kunnen goed helpen om te ontladen.

Naar mijn mening is er nog een 3e oorzaak die aansluit op het 2e punt hierboven (goed voor jezelf zorgen), namelijk:

  • Je voelt, accepteert en/of verwerkt je emoties niet.

Wanneer je (in korte tijd) veel heftige dingen meemaakt, kan het zo zijn dat je geen tijd hebt/krijgt/neemt/maakt om de bijkomende emoties te verwerken. Ook kan het zo zijn dat je het ”struisvogel-type” bent (je steekt je kop in het zand, negeert je emoties en gaat door met je leven) of dat je het gewoonweg lastig vindt om emoties te herkennen. Weet dat er coaches en hulpverleners zijn die je hierbij kunnen helpen. Praten met familie of goede vrienden kan ook heel goed helpen. Het van je af praten, je kut voelen, uitrusten, uithuilen, schrijven, sporten, wat-dan-ook-helpt-voor-jou, lucht zo op en geeft ruimte voor nieuwe energie. Het erkennen en oplossen van problemen hoort hier ook bij. Heb je financiële, relationele of andere problemen? Erken ze en los ze op. Je hoeft het niet alleen te doen.

Herken jij je in één of meerdere van bovenstaande punten? Ga hier dan mee aan de slag om een overspannenheid of burn-out te voorkomen.

Laatst hoorde ik dat huisartsen vaak niet goed weten (lees: geleerd hebben) hoe om te gaan met burn-out klachten van patiënten. Bloedprikken en rust nemen is meestal het enige advies. Soms met een verwijzing naar de psycholoog. Drie goede zaken als je het mij vraagt. Echter blijken er ook heel wat huisartsen te zijn die antidepressiva (bedoeld voor mensen die langdurig lijden aan een depressie, vaak ontstaan door een jeugdtrauma of genetische aanleg) voorschrijven alsof het een aspirientje is. Weet dat burn-out en depressie deels dezelfde klachten met zich meebrengen, maar dat het écht 2 verschillende dingen zijn. Bij een burn-out zonder depressie is medicatie niet nodig. Sterker nog, het kan je klachten verergeren en je herstel vertragen. Somberheid is een van de klachten van een burn-out, maar met de juiste therapie en rust verdwijnt dit vanzelf. Natuurlijk ben je wel zelf verantwoordelijk voor het aanpakken of verwerken van de oorzaken die ervoor hebben gezorgd dat je in de burn-out terecht kwam. Wanneer iemand hier om welke reden dan ook niet toe in staat is, kan medicatie een pleister op de zere wond zijn.

Wil je het hele filmpje zien? Klik dan hier.