Overspannenheid en burn-out. Elk jaar nemen de aantallen van mensen met klachten toe. Dertigers, twintiger en zelfs tieners kampen met oververmoeidheidsklachten die zich zowel lichamelijk als psychisch en emotioneel kunnen uiten. We leven in een tijd waarin we de lat erg hoog leggen voor onszelf, zowel qua werk als privé. We staan continue aan, krijgen veel prikkels en ontspannen te weinig. De constante blootstelling aan ”het ideale plaatje” middels social media werkt irreële doelen in de hand. Accepteren dat het leven niet altijd leuk is en dat het bereiken van steeds weer nieuwe doelen niet gelukkiger maakt, zou ons veel gezonder en gelukkiger maken. Tevreden zijn met wat je hebt. Laat dat nou net onze grootste uitdaging van velen zijn in deze tijd.

Van de week kwam ik een filmpje tegen waarin Sanny Verhoeven spreekt met Albert Sonnevelt over o.a. de oorzaken van een burn-out.

Albert wist te vertellen dat Robert Lefever, een Engelse professor en arts, verkondigt dat er slechts 2 oorzaken zijn van een burn-out, te weten:

  • You are living a lie
  • You are a compulsive helper

Met andere woorden:

  • Je leeft je passie niet. Je doet misschien alsof alles goed en mooi is, maar diep van binnen weet je dat bijv. je partner, vrienden en/of baan niet bij je past. Je krijgt er geen energie van. Het kan ook zijn dat je zelf nog niet goed genoeg weet wie je bent en wat je wilt, wat bij je past, wat je kernwaarden en drijfveren zijn, welk gevoel je wilt ervaren. Ga, misschien wel met de hulp van een coach, op onderzoek uit.
  • Je bent teveel bezig met het je omgeving naar de zin te maken en vergeet hierbij ook goed voor jezelf te zorgen. Probeer eens wat minder perfectionistisch, controlerend en/of planmatig te zijn, je niet overal verantwoordelijk voor te voelen en wat vaker nee te zeggen. Geloof in jezelf en zorg goed voor jezelf. Leer prioriteiten stellen en keuzes maken.

Naar mijn mening is er nog een 3e oorzaak die past bij het 2e punt hierboven, namelijk:

  • Je voelt, accepteert en/of verwerkt je emoties niet. Wanneer je (in korte tijd) veel heftige dingen meemaakt, kan het zo zijn dat je geen tijd hebt/krijgt/neemt/maakt om de bijkomende emoties te verwerken. Ook kan het zo zijn dat je het ”struisvogel-type” bent (je steekt je kop in het zand, negeert je emoties en gaat door met je leven) of dat je het gewoonweg lastig vindt om emoties te herkennen. Weet dat er coaches en hulpverleners zijn die je hierbij kunnen helpen. Praten met familie of goede vrienden kan ook heel goed helpen. Het van je af praten, je kut voelen, uitrusten, huilen, schrijven, sporten, wat-dan-ook-helpt-voor-jou, lucht zo op en geeft ruimte voor nieuwe energie.

Herken jij je in één of meerdere van bovenstaande punten? Ga hier dan mee aan de slag om een overspannenheid of burn-out te voorkomen.

Wil je het hele filmpje zien? Klik dan hier.