Hi lieve lezers,

Vandaag een blogje over self-care. Voor mij betekent self-care zoiets als het volgende:

Het jezelf toestemming geven om te pauzeren, uit te rusten, tijd te nemen voor het goed zorgen voor jezelf. Ik was hier nooit zo goed in, denderde maar door, stond altijd “aan”. I learned the hard way: een burn-out. Daarom dit advies zowel aan jullie als aan mezelf:

Make time for rest and self-care or your body will force you to slow down in ways you probably don’t like.

Hieronder een overzicht van mijn favoriete self-care tools voor body & mind.

BODY

  • Minimaal 2 gezonde, voedende hoofdmaaltijden per dag en deze heel bewust bereiden en opeten
  • Minimaal 30 minuten wandelen of fietsen in de buitenlucht per dag
  • 1-2x per week een lesje kracht- of conditietraining
  • 1-2x per week een lesje Yin Yoga
  • Minimaal 8 uur slaap per nacht (tenzij je vol met zwangerschapshormonen zit)
  • Minimaal 1 grote (30 min) pauze en 2 kleine (10 min) pauzes nemen op werk per dag
  • De hele dag bewust en goed ademen (buikademhaling)
  • Gedurende de dag een aantal keer de vraag stellen: hoe voel ik me en waar heb ik behoefte aan?
  • Elke avond voor het slapengaan een body-scan: hoe voelt mijn lichaam?
  • Minimaal 2 door-de-weekse avonden en 1 weekenddag een lege agenda
  • Wees alert op spanningsklachten, ken de signalen van jouw lichaam
  • Elke maand een heerlijke Thaise massage (lukt nooit… wel proberen!!!)

MIND

  • Minimaal 1x per dag hard lachen (desnoods om je eigen grap)
  • 1-2x per week een lesje Yin Yoga of Yoga Nidra
  • Maximaal 2 uur social media / tv tijd per dag en sowieso geen schermtijd meer na 21:00
  • Na een werkdag zo min mogelijk nog achter de computer
  • Een aantal keer peer week meditatie (bijv. met de Headspace of Insight Timer app)
  • Wees je bewust van je gedachten, emoties en gevoelens – zijn ze waar en wat willen ze je vertellen of leren?
  • Elke avond voor het slapengaan een dankbaarheidsoefening
  • Omring je met mensen waar je energie van krijgt en die jou waarderen, inspireren en helpen
  • Een paar keer per jaar een bezoek aan een goede coach of therapeut
  • Maak je huis tot een fijne plek waar je helemaal tot rust komt

Wie weet werken een aantal van bovenstaande tools ook voor jou. Maar ga vooral ook zelf onderzoeken wat werkt voor jou. De afgelopen jaren heb ik van alles geprobeerd (vaak ook gewoon vanuit nieuwsgierigheid), waardoor ik nu over de tools beschik die mij in balans houden en brengen wanneer dat nodig is. Van een aantal vaste rituelen tot aan de fijnste adresjes voor bijvoorbeeld massage, coaching en yoga.

Fall in love with taking care of yourself!