Bezit jij het al, of zou je het willen leren? Luisteren naar je gevoel, gevoelens herkennen en vervolgens vertrouwen op je intuïtie. Het is een geweldig middel om makkelijker moeilijke keuzes te maken.

Voor de denkers onder ons, hier alvast wat tips die, bij oefening, kunnen helpen bij het nemen van een lastige beslissing.

1. Vertrouw op jezelf

Twijfel ontstaat doordat je bang bent de verkeerde keuze te maken. Wat als je nooit meer terug kunt? Vertrouw op jezelf en stop met piekeren. Door meer te denken los je niets op. Door beter te luisteren naar je gevoel ontdek je wat je echt wilt. Dan weet je direct welke keuze bij je past.

De meeste twijfel begint met twijfel aan jezelf. Je bent bang dat je een nieuwe situatie niet aankunt. Twijfel is een heel effectieve manier om geen beslissing te hoeven maken. Wil je zeker weten dat het nooit fout gaat? Maak dan nooit een beslissing. Er is echter wel één nadeel: je maakt ook nooit de góéde beslissing.

Zet jezelf in beweging, durf die keuze te maken! Hoe groter het vertrouwen in jezelf, hoe makkelijk het is keuzes te maken. Mocht de keuze anders uitpakken dan je dacht, dan vertrouw je op jezelf om daarop te reageren. Zelfvertrouwen is het geloof dat je wel een oplossing vindt. Wat er ook gebeurt.

2. Laat los

Hoe belangrijker de beslissing, hoe meer je twijfelt. Dat is begrijpelijk. Maar klopt het wel dat je niet meer terugkunt? Zit je er echt voor altijd aan vast? In de meeste gevallen niet. Je kunt altijd terug of een nieuwe keuze maken. Toch wil je het liefst garantie. Laat dat los. Echte garantie bestaat niet! Er is alleen de garantie dat je nú voelt dat dít beste keuze is.

3. Denk positief en constructief. En vooral niet te veel.

Dit is wat de meeste mensen doen als ze twijfelen. Ze gaan eindeloos nadenken.
Ze piekeren, malen, twijfelen en aarzelen: “Wat is de beste keuze?”. Heb je ook gemerkt dat hoe langer je nadenkt, hoe meer je gaat twijfelen? Het lijkt wel alsof elke nieuwe gedachte het alleen maar verwarrender maakt.

Dat klopt ook. Eén van de bijwerkingen van denken is dat het ook meer problemen creëert. Dat is overigens wel afhankelijk hóé je denkt. Als je positief en constructief denkt, dan los dat meestal je problemen op. Maar als je je zorgen maakt en piekert, trek je alleen maar meer zorgen aan.

Uiteindelijk verlam je zo jezelf. Voor elke gedachte die zegt “Keuze A is beter”, verschijnt er onmiddellijk een nieuwe gedachte: “Maar hoe zit het dan met keuze B?”. Om gek van te worden, toch? Als je op dat punt bent aanbeland, dan weet je dat méér denken je niet gaat helpen. Hooguit een ándere manier van denken.

4. Volg een cursus

Wat je nodig hebt is meer gevoel. Er zijn veel mensen die zeggen niet in contact te staan met hun gevoel. Als je ze vervolgens vraagt wat ze vinden van de bloemen naast de bank, mijn jurkje, de cappuccino of een bekende film, dan weten ze onmiddellijk wat ze leuk vinden en wat niet. Binnen twee seconden.

Dat weet jij ook. Je weet wat goed voelt en wat niet. Wat leuk is en wat vervelend. Waar je energie van krijgt en wat je uitput. Je weet en voelt ook wat de beste keuze is. Het probleem is alleen dat je niet bij dat gevoel komt omdat je hersenen in de weg zitten.

De uitdaging is om je hersenen op de juiste manier te leren gebruiken. Dan wordt je brein een geweldig hulpmiddel in plaats van een irritante twijfelaar. Zo schep je ruimte in je hoofd en daardoor komt je automatisch meer in je gevoel. Daar zit je zekerheid. Je hoofd twijfelt altijd, maar je gevoel twijfelt zelden!

Tot slot…

Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Ze blokkeren je geluk en succes. Leer je twijfel en stress los te laten en voel je weer ontspannen en positief! En dat willen we uiteindelijk toch allemaal?

Veel succes!