Hooggevoelig. Hoogsensitief. Zeer empathisch. HSP (Highly Sensitive Person). Je hoort het steeds vaker. Zo’n 15 tot 20% van de bevolking schijnt het te zijn. Of beter geformuleerd: te beschikken over deze karaktereigenschap. Hoog tijd om het taboe op hooggevoeligheid te doorbreken en de mooie kanten ervan in te zien, want die heeft het zeker!

Ontspanning is key

Gevoelige en sensitieve mensen nemen alles intenser waar en daarom hebben ze logischerwijs ook meer tijd nodig om prikkels en emoties te verwerken. Drukke omgevingen, harde geluiden, fel licht, heftig en negatief nieuws, ”neppe” mensen en moeten haasten, kosten hen veel energie. Ontspanning is daarom extra belangrijk voor een hooggevoelig persoon. Zowel introverte als extraverte mensen kunnen HSP zijn. Voor beiden geldt: iets leuk vinden, betekent niet automatisch dat je batterij er ook van oplaadt. Dus voor de extraverte lezers: plan na je sociale activiteiten bewust oplaad-tijd in. Jouw nummer 1 prio is: self-care. Zorg goed voor jezelf, dan kan je de hele wereld aan!

Ga in je kracht staan

Wanneer je goed op jezelf let en er dus voor zorgt dat je batterij opgeladen blijft, hoef je helemaal niet veel last te hebben van je hooggevoeligheid. Sterker nog, je kan deze eigenschap dan als gave gaan zien en als kracht gaan inzetten. Gevoelige en sensitieve mensen zijn over het algemeen zeer empathisch, heel puur, enorm creatief, hebben een intuïtie waar ze blind op kunnen vertrouwen (zodra ze dat durven), kunnen intens genieten en hebben oog voor detail. Het zijn fantastische partners, vrienden, zorgverleners, coaches en teammanagers.

Tips

Op internet vind je talloze testjes om erachter te komen of je hoogsensitief bent. Hier alvast wat tips om ervoor te zorgen dat je batterij opgeladen blijft, zodat je vooral de voordelen van deze mooie eigenschap gaat ervaren:

  1. Zorg voor voldoende slaap
  2. Eet gezond en vooral heel veel groente
  3. Drink niet meer dan 2 kopjes koffie per dag (wees sowieso zuinig met cafeïne, dus met koffie, thee, cola en donkere chocolade)
  4. Beweeg voldoende
  5. Probeer yin yoga, restorative yoga, yoga nidra en meditatie
  6. Zoek zo vaak mogelijk de natuur op om te aarden
  7. Plan genoeg me-time, stilte-, reflectie- en lummeltijd in
  8. Kies voor positieve, inspirerende mensen en betekenisvolle interactie
  9. Kies voor familie, vrienden en collega’s die je steunen en waarderen
  10. Leer onderscheid te maken tussen je eigen emoties en die van anderen en neem andermans emoties niet over (not your monkeys, not your circus)
  11. Plan genoeg tijd in om dingen gedaan te krijgen (zeker ook op het werk), zodat je niet hoeft te haasten
  12. Gun jezelf de tijd en ruimte om te wennen aan veranderingen
  13. Zorg voor een fijne plek waar je je kan terugtrekken wanneer je rust / stilte nodig hebt (geldt zowel voor op werk als thuis)
  14. Zorg voor mooie, dimbare verlichting en zachte kleuren in huis
  15. Koop planten (de kleur groen heeft een rustgevend effect, een muur groen verven is dus ook een idee)
  16. Zorg dat je huis een baken van rust is – kies voor een licht huis met een goede vibe in een fijne buurt, houd je huis fris en opgeruimd (hoe meer spullen, hoe meer stoorzenders) en omring je met spullen die je mooi vindt
  17. Leer voelen. Hoe rustig is het in je lijf? En in je hoofd? Leer te luisteren en handelen naar de signalen van je body & mind (een meditatie / body scan kan hier goed bij helpen)
  18. Leer grenzen te stellen en aan te geven wat jij fijn vindt / waar jij behoefte aan hebt
  19. Zorg dat je altijd een zonnebril en oordopjes bij je hebt
  20. Accepteer en omarm je hooggevoeligheid en wees dankbaar voor de mooie kanten ervan