PURE Health Coaching staat voor Professioneel, Up-to-date, Resultaatgericht & Eerlijk advies.

Optimale gezondheid betekent voor mij fysieke, mentale, emotionele én sociale well-being en daarom sta ik voor een holistische benadering. Gezond zijn én je goed voelen. Want optimale gezondheid is zoveel meer dan medisch in orde zijn. In mijn coaching is er speciale aandacht voor de mind-body connection, want lichaam en geest werken als geen ander op elkaar in en door.

Mijn sleutelwoord is synergie. Synergie tussen de 3 pijlers voeding, beweging en stressmanagement. Voor zowel body als mind, want ja: ook je mind kan je voeden, trainen en ontspannen! En dat is in het tijdperk waarin we leven (lees: 24/7 bereikbaar, constante verandering, social media, een druk sociaal leven, etc.) hard nodig.

In deze holy triangle geloof ik, mede vanuit eigen ervaring, heilig en deze 3 elementen komen aan bod wanneer we kijken naar jouw persoonlijke situatie.

Voeding

Ik deel graag mijn kennis en inzichten over gezonde voeding en suppletie en het effect hiervan op lichaam en geest. Ieder lichaam is anders, dus we gaan samen kijken wat jouw lijf nodig heeft. Het doel is om je lichaam weer optimaal te laten functioneren en zo het zelfhelend vermogen te (her)activeren. Een gezond gewicht, mooie bloedwaarden (denk aan cholesterol, bloedsuiker, bloeddruk, vitamines en mineralen), een goede darmgezondheid en een goede orgaanwerking volgen dan vanzelf. Ik help je de juiste keuzes te maken in de supermarkt en laat je ontdekken waar jouw lijf om vraagt en wat het nodig heeft. Je hoeft vaak niet minder te eten (soms zelfs meer), maar anders en bewuster. Als jij dingen eet waarvan je weet dat ze niet goed voor je zijn of stelselmatig te veel eet, is daar een patroon in te vinden wat we kunnen doorbreken. In de basis kies ik voor zo puur en onbewerkt mogelijk eten en drinken. Met uiteraard ruimte voor jouw guilty pleasures… it’s all about balance! En welke andere zaken dan eten en drinken stop jij in je lichaam? Ook dit is food for thought.

Je krijgt inzicht in:

  • Wat je eet
  • Waarom je eet
  • Of je je lichaam vult of voedt
  • Of je je lichaam zwakker of sterker maakt

Beweging

Dat bewegen voor iedereen belangrijk is, weten we allemaal. Echter, de soort beweging (of liever gezegd training) die je kiest, bepaalt je resultaat. Veel mensen die hun vetpercentage willen verlagen, doen uren aan cardio wat hun hormoonbalans verstoort en hierdoor een averechts effect heeft. Deze mensen doen er goed aan om aan hun spiermassa te werken en kort en intensief te trainen waardoor hormonen beter in balans komen en vetverlies een automatisch gevolg gaat zijn. Mensen met bijvoorbeeld een burn-out, blessures of gewrichtsklachten hebben vaak een heel ander doel. Hier dient de bewegingsvorm op aangepast te worden. Wederom maatwerk dus.

Stressmanagement

Anno nu zijn veel mensen druk, druk, druk. Een beetje druk en stress is goed en helpt je optimaal te presteren. Wanneer stress echter chronisch wordt, gaat dit ken koste van je gezondheid en geluksgevoel. Samen kijken we naar onderstaande zaken, zodat je kunt toewerken naar meer rustbalans, focuspositiviteit en vertrouwen. Ik help je graag aan inzicht, overzicht en tools.

  • Stress veroorzakende gebeurtenissen, situaties, prikkels en mindset
  • De alarmsignalen van jouw lichaam
  • Energieboosters versus energievreters
  • Time management, prioriteiten stellen en nee zeggen
  • Gedachten, overtuigingen, patronen en zelfdestructief gedrag
  • Gevoelens, emoties, wensen en behoeften
  • Je sociale kring en vangnet
  • Self-care (leven vanuit zelfliefde, zelfvertrouwen en eigenwaarde)

Hormoonbalans

Naast Gewichtsconsulent / Health Coach ben ik gediplomeerd Trainer Hormoonfactor.

Hormonen spelen een enorm belangrijke rol als het gaat om afvallen, fit en energiek zijn, lekker in je vel zitten en jong blijven. Een hormonale disbalans kan bijvoorbeeld ontstaan door talloze lijnpogingen, een verkeerd voedingspatroon, te vaak en te lang trainen en/of langdurige stress. Dit zorgt voor allerlei vage en minder vage klachten zoals onderaan deze pagina genoemd.

Het mooie is dat je zelf in staat bent om je hormonen weer in balans te brengen door veranderingen aan te brengen in je:

  • Voeding (niet minder, maar béter eten)
  • Beweging (niet veel, maar wel ánders sporten)
  • Stressmanagement (aandacht voor mindset, emoties, relaties en self-care)

Door het (terug) in balans brengen van je hormonen kunnen veel klachten gedeeltelijk of zelfs in het geheel verdwijnen. In mijn adviezen zal ik dit aspect dan ook altijd meenemen.

Als je hormonen in balans zijn:

  • Zijn honger en verzadiging beter in balans
  • Is het energieverbruik van je lichaam in rust (basaalmatabolisme) optimaal
  • Zal je lichaam makkelijker een gezond vetpercentage waarborgen
  • Zal je volop energie hebben
  • Zullen (vage) klachten verdwijnen/verminderen en kun je soms zelfs stoppen met medicatie

Veel voorkomende klachten waarbij De Hormoonfactor succesvol is:

Algemene klachten: aankomen, afvallen, allergieën, buikpijn, burn-out, candida en andere schimmelinfecties, cellulitis, darm-, lever-, maag- en nierklachten, depressies, galblaasproblemen, gastritis, gewrichtsklachten, hart- en vaatziekten, hoge en lage bloeddruk, hoofdpijn/migraine, hooikoorts, huidproblemen (zoals psoriasis, acne, eczeem, rosacea), koolhydraatverslaving, libido-/erectieproblemen, mannelijke kaalheid, menstruatieproblemen/PMS/PCOS, ontstekingen, osteoporose, overgang/menopauze, slaapproblemen, spierziekten, stress, suikerverslaving, tandvleesproblemen, vermoeidheidsklachten/gebrek aan energie, voedselintoleranties, vruchtbaarheids-/zwangerschapsproblemen.

Hormoon specifieke klachten: insuline, schildklierhormoon, testosteron, oestrogeen,  progesteron, groeihormoon, DHEA, cortisol, melatonine en andere minder dominante hormonen.

Auto-immuunziektes: Addison, Cushing, Bechterew, coeliakie, Crohn, diabetes, Graves, Hashimoto, reumatoïde artritis, sarcoïdose, etc.