Busy bees

Druk, druk, druk. Een volle agenda. Van meeting naar meeting. De hele dag door appjes en telefoontjes. Drukke kantoortuinen. Een hoofd vol met to-do’s en ideeën. Weinig tijd voor reflectie. En je wilt ook nog wat Q-time met familie en vrienden. Sporten. Feestjes. Enz…

Klinkt dit jou bekend in de oren? Merk je dat je behoefte hebt aan meer rust en ruimte in je lijf en hoofd? Wil je leren hoe je kan afschakelen en hoe je uit je hoofd in je lijf komt? Dan is Yoga Nidra wat voor jou! Het mooie aan Yoga Nidra is dat het in 1x al jouw 4 batterijen oplaadt; het geeft een boost aan je fysieke, mentale, emotionele én purpose batterij / energie.

Yoga Nidra is here to relax, restore & recharge your body, mind & soul.

Prikkels & onze automatische piloot

Anno 2019 krijgen we allemaal veel informatie, prikkels en technologie binnen. Je hersenen en zenuwstelsel hebben rust en stilte nodig om de rush van de dag te verwerken, zodat je brein fris, helder, opgeruimd, creatief en scherp blijft. Wanneer je ook nog eens een drukke baan en/of druk sociaal leven hebt, een emotioneel heftige periode doormaakt, veel op social media zit, in een drukke stad woont, of van nature erg analytisch en/of sensitief bent, is deze rust extra noodzakelijk.

En dan: 95% van wie we zijn tegen de tijd dat we de 30 gepasseerd zijn, is een aangeleerde set van gedrag, emotionele reacties, onbewuste gewoontes, ingebakken patronen en overtuigingen die functioneren als een computerprogramma. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt meer en meer dat je je “besturingssysteem” en automatische piloot kunt herprogrammeren. Zie het als een update naar het leven dat je wenst. Veel mensen gaan met deze 95% pas aan de slag naar aanleiding van een crisis, maar ook hier geldt: voorkomen is fijner dan genezen.

De tool: Yoga Nidra.

Time to deeprelax

Yoga Nidra wordt ook wel the art of conscious relaxation of slaapyoga genoemd. Het is een systematische en meditatieve vorm van yoga die je in een zeer relaxte en helende staat van zijn brengt door middel van diverse ademhalingsoefeningen, ontspannings- en bewustzijnstechnieken en visualisaties. Aangezien de Yoga Nidra techniek ervoor zorgt dat je in korte tijd de diepste staat van ontspanning bereikt, wordt wel gezegd dat een sessie gelijk staat aan 4 uur slaap. Na New York City en Los Angeles heeft deze vorm van ontspanning nu ook Nederland bereikt. De sessies zitten, eenmaal ontdekt, in rap tempo vol. Niet zo gek in een tijd waar stressgerelateerde klachten en burn-outs gesprek van de dag zijn en waar wetenschappelijk onderzoek steeds meer bewijs levert voor de voordelen ervan. Maar ook zonder deze klachten is Yoga Nidra een weldaad voor lichaam en geest. Met deze vorm van yoga ontwikkel je rust, helderheid en wijsheid en zodoende kan er meer begrip, bewustzijn en ruimte ontstaan.

Met Yoga Nidra brengen we onze hersengolven geleidelijk naar de zogenaamde delta brain wave state. We gaan voorbij de analytische en denkende staat. In deze delta staat vermindert het cortisol (stresshormoon) level in je lichaam drastisch wat je body én mind de kans geeft zich op een diep niveau te herstellen. Je zenuwstelsel en endocriene systeem, verantwoordelijk voor de afgifte van de juiste hoeveelheid neurotransmitters en hormonen, gaan weer beter functioneren. Ook brengt dit diepe niveau van ontspanning je in contact met je pure, authentieke zelf en purpose.

Van denken en doen, naar voelen en zijn.

Hoe ziet een Deeprelax Yoga Nidra sessie eruit? Gedurende een sessie lig je in savasana (lees: languit op je rug) met een hoofdkussentje, oogkussentje en warme deken over je gehele lichaam. Het enige wat je hoeft te doen is het volgen van de stem van de yoga teacher die je begeleidt naar en door verschillende fases van bewustzijn (met bijbehorende hersengolven). Je lichaam valt in slaap, terwijl je geest alert en bewust blijft. Na de sessie ben je compleet ontspannen en in het bezit van nieuwe energie, inzichten en focus.

De voordelen

Yoga Nidra is wetenschappelijk bewezen effectief bij onder andere:

  • Stress en stressgerelateerde klachten (zoals gewrichtsklachten, gespannen spieren, pijn in armen of benen, rugpijn, hoofdpijn, duizeligheid, pijn op de borst, buikpijn, een opgejaagd gevoel, brain fog)
  • Hormonale klachten (zoals PMS, mood swings, huidklachten)
  • Chronische aandoeningen (zoals reuma, fybromyalgie, tinnitus, eczeem)
  • Hoge bloeddruk-, bloedsuiker- en cholesterolwaarden
  • Vermoeidheid en burn-out
  • Trauma / PTSS
  • Angst, somberheid en depressie
  • Slaapproblemen

De wetenschappelijk bewezen voordelen van Yoga Nidra:

  • Het vermindert fysieke, mentale en emotionele spanning en klachten
  • Het vermindert stress, angst en somberheid
  • Het boost je slaapkwaliteit, energielevel, stressbestendigheid en weerstand
  • Het boost je focus, concentratie, geheugen, leercapaciteit en creativiteit
  • Het boost de aanmaak van geluksstofjes (dopamine, serotonine, GABA)
  • Het verbetert de bewustwording van je lichaam, gedachtes, emoties en gevoelens
  • Het stelt je in staat om opgebouwde stress, niet-helpende overtuigingen en onverwerkte emoties los te laten en je onderbewuste opnieuw te programmeren
  • Het ontwikkelt je intuïtie en authenticiteit en verbetert hiermee je keuzes en relaties
  • Het laat je tot nieuwe inzichten en ideeën komen
  • Het brengt je weer in verbinding met jezelf

Interesse?

Wil je Yoga Nidra eens uitproberen met een groepje vrienden of collega’s? Of heb je interesse in een samenwerking? Stuur dan een mailtje naar info@purehealthcoaching.nl.

  • Workshop (theorie en sessie) | 2 uur
  • Sessie | 1 uur

Stepping out of your head and into your body & heart!

Lees mijn persoonlijke ervaring met Yoga Nidra op House of Deeprelax.