De belangrijkste overeenkomst tussen yoga en pilates is dat ze allebei als doel hebben je lichaam te vormen en je flexibiliteit te verhogen. Zowel yoga als pilates zijn niet echt activiteiten welke je hart en longen hard aan het werk zetten zoals cardio sporten als hardlopen en zwemmen. Het gaat hier voornamelijk om geestelijk en lichamelijk welbevinden.

Yoga en pilates zijn zo vergelijkbaar dat ze vaak door elkaar gehaald/gebruikt worden in lesjes en video’s. In India is yoga echter iets volkomen anders dan het westerse pilates.

Yoga

  • Door het diepe en rustige ademhalen waar bij yoga zo op wordt gehamerd, stopt de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dit hormoon zorgt ervoor dat je vet opslaat, dus het doen van yoga kan je helpen bij het afvallen.
  • Wie aan yoga doet, kan spanning beter aan.
  • Het uitoefenen van de verschillende yoga-oefeningen in combinatie met het diepe ademhalen stimuleert de afvoer van afvalstoffen.
  • Yoga beïnvloedt het immuunsysteem positief. Eén sessie is al genoeg voor een flinke boost die je minder vatbaar maakt voor een griepje.
  • Yoga is ook een sportieve manier om af te rekenen met onzekerheid. Uit onderzoek blijkt dat yoga vooral goed is voor tieners, om meer zelfvertrouwen te krijgen en zich comfortabel te voelen in hun lichaam. Het heeft niet alleen invloed op je body, maar ook op je geest.
  • Yoga richt zich op een volledige aanpassing van je levensstijl, waar bewuster omgaan met voeding, ademhalingstechnieken, lichamelijke oefeningen en een kalmere geest een onderdeel van zijn.

Pilates

  • Pilates maakt je lichaam slanker, strakker en sterker en is ooit bedacht door Joseph Pilates. Hij gebruikte deze oefeningen tijdens de Eerste Wereldoorlog om gewonde soldaten te helpen hun spieren sterker te maken en flexibel te worden. In 1926 opende Joseph zijn eerste pilatesstudio in New York.
  • Pilates zorgt voor slanke, strakke spieren zonder je spieren te vergroten. Je hebt geen gewichtjes nodig of andere accessoires. Je spieren worden lang en slank, zoals de spieren van een danser.
  • Pilates versterkt diverse belangrijke spieren, voornamelijk rond je middenrif. Dit beschermt je onderrug, verbetert je houding, zorgt voor sterke buikspieren én je zit automatisch recht achter je bureau of aan tafel. Na een tijdje gaat deze rechte houding natuurlijk aanvoelen: kaarsrecht als een ballerina!
  • Ondanks dat pilates de focus legt op je middenrif, heeft de rest van je lichaam er ook baat bij. Hallo lange, slanke beenspieren en strakke billen! Van niet-sporters tot atleten: pilates is voor iedereen! Ook geblesseerde sporters of dansers of mensen die een ongeluk hebben gehad, kunnen aan pilates doen als onderdeel van het herstel. Ook kan het helpen bij pijn in de onderrug en nek. Pilates kan worden gezien als ’fysiotherapie’. Pilates (en yoga) is overigens niet alleen voor vrouwen, mannen kunnen het ook doen! Football-spelers in Amerika krijgen geregeld een lesje om het lichaam te versterken en zo blessures te voorkomen.

venn-diagram