“The important thing is not what style of yoga you do, but that you bring yoga into your life.”

Voor ieder wat wils…

Zoveel mensen, zoveel yogasmaken. De een ziet het als sport, de ander als een manier om te ontspannen en bewuster te worden van eigen body en mind. Eén ding is zeker: de tijd dat yoga werd gezien als zweverig is voorbij!

Het mooie aan yoga is ook dat er geen goed of fout bestaat. Prestatie is in onze cultuur een hot item. Bij yoga probeer je dat juist los te laten. De lichamelijke prestatie is onbelangrijk, forceren is verboden. Of je jezelf nu helemaal dubbel kunt klappen of niet, daar gaat het niet om. Het gaat niet om de pose, maar om de ademhaling met als doel om je levensenergie (Prana) weer lekker te laten stromen.

Wanneer je Prana niet lekker doorstroomt, voel je je futloos, gespannen of verdrietig. Bij yoga leer je je adem naar de plek(ken) in je lijf te sturen waar je spanning voelt. Mensen met een stressvolle baan voelen dit bijvoorbeeld vaak in hun schouders. Soms kunt je chagrijnig worden tijdens een achteroverbuiging, het zou goed kunnen dat er oud verdriet loskomt.

Het is wel duidelijk: yoga is helend voor lichaam én geest!

Experimenteer!

Wanneer je net begint met yoga is het leuk om wat verschillende stijlen uit te proberen. Op die manier kan je vervolgens de stijl kiezen die op dit moment het beste bij je behoefte past. Inmiddels popt er bijna elke week wel weer ergens een nieuwe yogaschool op en bij de meesten kan je ook gewoon een losse les of rittenkaart kopen. Op die manier kan je mooi een kijkje nemen bij en afwisselen tussen verschillende scholen. Zelf heb ik vorig jaar mijn hart verpand aan Yin Yoga (ik denk nu zelfs over een Yin Yoga Teacher Training) en ga komende week mijn eerste Yoga Nidra les volgen, super veel zin in!

Hieronder een opsomming van de momenteel meest populaire stijlen.

Vinyasa Yoga

Bij Vinyasa Yoga beweeg je vloeiend van de ene houding (asana) naar de andere waarbij aandacht is voor een goede alignment. De verbinding maken tussen ademhaling en bewegingen wordt flow genoemd. Vandaar dat veel van dit type yoga de naam flow in zich heeft, bijvoorbeeld Flow Yoga, Slow Flow, Gentle Flow of Core Flow. Er zijn lessen voor zowel beginners als gevorderden en ook bestaat er onderscheid in intensiteit; bij bijvoorbeeld Core Strenght Yoga of Power Yoga wordt, zoals de naam al doet vermoeden, meer spierkracht gevraagd dan bij bijvoorbeeld Slow Flow Yoga.

Lijkt het je leuk om eens een yoga lesje te volgen op een toffe pop-up locatie waarbij een live DJ de heerlijkste yoga-deuntjes draait? Een vriendinnetje van mij heeft onlangs Deephouse Yoga NL opgericht, echt een aanrader!

Ashtanga Yoga

Bij Ashtanga Yoga wordt er een vaste serie van oefeningen uitgevoerd. Het is een intense vorm van yoga en je zal al snel merken dat je kracht en flexibiliteit enorm toenemen.

Kundalini Yoga

Karakteristiek aan Kundalini Yoga is de afwisseling van dynamische fysieke oefeningen en meditatie. Kundalini maakt je bewust bewust en heeft een weldadig effect op je lichaam; het ontgift, versterkt je zenuwstelsel, balanceert je hormoonstelsel en vermindert de effecten van stress.

Bikram / Hot Yoga

Bikram Yoga lessen bestaan uit een vaste serie van 26 houdingen, waaronder 2 ademhalingsoefeningen. Deze soort wordt beoefend in een ruimte van 40 graden met een luchtvochtigheid van 40%. Wanneer je houdt van een lekker potje zweten en je goed tegen warmte kan, zou je hier wel eens verslaafd aan kunnen raken. Persoonlijk vind ik het niks, aangezien ik er met mijn lage bloeddruk snel duizelig van word.

Yin Yoga

My all time favorite! In tegenstelling tot de dynamische vormen van yoga richt Yin Yoga zich niet op het versterken van je spieren, maar juist op het ontspannen ervan. Door je spieren te stretchen en ontspannen bereik je het bindweefsel, gelegen in de diepere lagen van je lichaam. Bindweefsel versterkt en verlengt zich langzamer dan spierweefsel, vandaar dat Yin Yoga poses tussen de drie en vijf minuten worden vastgehouden. Yin Yoga geeft diepe ontspanning, stimuleert je meridianen en organen en leert je ruimte ervaren in je lichaam. Ben je erg gehaast of ongeduldig? Dan is Yin Yoga echt iets voor jou. Naast alle fysieke voordelen, helpt deze vorm van yoga je ook om geduld, concentratie en acceptatie te cultiveren.

Yin Yang Yoga

Bij Yin Yang Yoga worden actieve, dynamische bewegingen (yang) afgewisseld met verstillende houdingen (yin). Je zou het kunnen zien als een combinatie van Vinyasa en Yin. Een weldaad voor zowel lichaam als geest.

Restorative Yoga

Bij Restorative Yoga gaat het niet om het stretchen of versterken van spieren, maar om ultieme ontspanning. Verplicht niks doen en gewoonweg “zijn”. Props als bolsters, blankets en blocks ondersteunen je lichaam waar nodig, zodat je in alle comfort ultieme ontspanning kan beleven. De lessen bestaan uit een combinatie van geleide meditaties, ademhalingsoefeningen, restorative houdingen en een extra lange Savasana (ontspanning aan het einde van de les). Het is een goede reset voor je zenuwstelsel en brengt je nieuwe energie.

Yoga Nidra

Yoga Nidra betekent Yoga Slaap en is een yogavorm waarbij je ontspannen in Savasana ligt en de leraar je door een geleide meditatie naar een diepe staat van ontspanning brengt. In deze staat, tussen slaap en waakzaamheid in, vindt diepe heling plaats. Tijdens Yoga Nidra gaat je brein van bèta hersengolven (een wakkere staat met veel hersenactiviteit) naar alfa hersengolven (een meer ontspannen toestand). Bij de alfa staat komt het stemmingsregulerende hormoon serotonine vrij en dat kalmeert je. Van alpha ga je naar een thèta hersengolven. In deze staat wordt het stresshormoon cortisol uit je systeem verwijderd. Tot slot kun je naar een diepe delta staat zakken, waar je hersenen gedachteloos zijn. Tijdens Yoga Nidra leer je alert te blijven, zelfs als je lichaam “slaapt”.

Mijn favoriete yogascholen/-locaties in Amsterdam zijn Club Sportive Zuidas, De Nieuwe Yogaschool en Yagoy.

Enjoyoga! 🙂